Trei concerte de 30 octombrie

Din punct de vedere muzical, n-am înțeles niciodată de ce proiectul Babymetal a divizat atât de mult lumea rockului internațional. Cel puțin aia de pe rețelele de socializare. Conflictul înverșunat pe care fanii trupei japoneze (din întreaga lume) îl au cu contestatarii ei mi se pare ridicol pentru că se bazează pe premise false și ipocrizie. Prima categorie invocă termeni precum inovație și originalitate, a doua bagă la înaintare clișee care încep cu ”false metal” și ”manufactured crap”. Cred că ambele forme de isterie sunt lipsite de substanță.

În primul rând, Babymetal nu a adus nimic nou strict în muzica metal. Aproape fiecare piesă își are corespondentul în discografia unor formații importante (Helloween, Slayer, Dream Theater, Dragonforce, X Japan, Kamelot, Exodus, Testament etc.). De asemenea, nici mult trâmbițata infuzie j-pop nu este chiar atât de pronunțată. Se regăsește, dar nu elocvent. Există o mare zăpăceală pe care am observat-o chiar și în rândurile criticilor de specialitate: teleportarea trăsăturilor metalului (mai) melodic în zona sonorităților mainstream nipone. La drept vorbind, toate trupele de heavy metal dansabile au o doză de popăraie. Dacă acceptăm teoria conform căreia Babymetal aduce avangardist laolaltă muzica metal și muzica j-pop, atunci putem la fel de bine spune că cei de la Helloween, pre sau post Kiske, se uită la TV Tokyo atunci când compun. Câteodată am impresia că sunt singura persoană de pe planetă care s-a întâlnit succesiv cu Ride the Sky, Eagle Fly Free, Kill It, Just a Little Sign, Amore, Akatsuki, IDZ și GJ. Toate aceste piese au un evident numitor comun, iar el nu-i specific japonez.

Apoi îi avem pe true-brothers-of-true-metal-of-true-Valhalla-of-true-beer-of-true… Ăsta-i flancul care vede în dansul fetelor de la Babymetal rațiunea pentru care metalul se (va) duce dracului. Și în felul prin care a luat ființă trupa. De parcă muzica propriu-zisă ar ține imperios cont de mișcările vreunui corp uman. De parcă muzica propriu-zisă e bună sau proastă în funcție de acțiunile din spatele cortinei. În plus, trebuie ținut cont de faptul că tatăl Suzukai Nakamoto a făcut parte la începutul anilor 90 dintr-o trupă de punk-rock, deci fata a crescut cu astfel de sonorități în urechi, motiv pentru care cade pe jumătate și teoria lui ”au-fost-aduse-în-metal-de-nicăieri”. Dacă ar exista un mic efort de informare, atunci sunt convins că vajnicii apărători ai ”cultului” gen născut la periferia orașelor din Anglia, în păturile sociale de mijloc – ca să mă exprim elegant, mai ales că unele găști celebre de acolo au fost pre-fabricate -, ar realiza că majoritatea pieselor Babymetal nu sunt cu nimic inferioare altor compoziții metal, în sensul că nu se duc spre vreo zonă mtvistică. Ba dimpotrivă. Câteodată am impresia că sunt singura persoană de pe planetă care s-a întâlnit succesiv cu Metropolis Pt. 1, Another Day, Tales of the Destinies și The One. Toate aceste piese au un numitor comun, iar el nu-i reprezentat de o muzică plată.


Babymetal s-a transformat într-o trupă importantă care vinde, influențează și naște pasiuni dintre cele mai bizare și frumoase. Catalogul ei conține momente sublime și faze de-a dreptul imbecile. Ca să ajungi la felul în care trăiește Nakamoto versurile Akatsuki, matematica-metal din Tales of the Destinies sau solo-urile de pe Ijime, Dame, Zettai trebuie mai întâi să treci peste delirul comercial deghizat în Fox God și peste felul despotic și kitsch-os prin care înțeleg patronii japonezi să-și conducă afacerile. Înțeleg că nu toată lumea e dispusă să parcurgă drumul ăsta. Dar cred în viabilitatea mesajului afișat pe ecranele arenei din Tokyo Dome: ”Togheter with the 110.000 Metal Spirits we transcended generations, borders, time and space”.

Am vizionat cele trei concerte pe 30 octombrie anul ăsta. Pusesem mai demult mâna pe ele, însă am vrut să le păstrez pentru acea dată. Așa am crezut de cuviință că e mai bine să comemorez. Chestie de simbol. S-a potrivit la fix. Foc mult, artificii, heavy metal, spațiu închis. De notat că toți cei prezenți s-au întors liniștiți la casele lor. 

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s