1×2, Kai’Sa, SAO, LiSa

• Acum câțiva ani am lucrat pentru site-ul Pariuri1X2 și emisiunea Un Pont pe Zi de la B1 TV. Astfel am ajuns să cunosc în detaliu toate drăcoveniile oferite de bookmakeri întru propășirea materială a omului de rând (de fapt, pe termen lung, aproape întotdeauna câștigă oricine altcineva, mai puțin jucătorul obișnuit). Inclusiv posibilitatea de a miza sume reale de bani pe întreceri sportive electronice.

La vremea respectivă, competițiile (oficiale) cu caracter virtual păreau mai degrabă ceva exotic în lumea pariurilor, fiind asemănătoare într-un fel alogen cu wrestling-ul (teatrul unde rezultatele sunt stabilite legal dinainte). În prezent, se pare că ele atrag împătimiții jocurilor de noroc (căci, da, văd echivalențe între ”a paria” și abstractul ”noroc”) aproape la fel ca fotbalul sau tenisul. Spun asta deoarece urmărind îndeaproape baschetul nord-american, am vrut de curând să văd cotele unui anumit meci (câteodată, cifrele alea depășesc subtil calitatea informațiilor gazetărești), așa că m-am dus pe un site de profil. Acolo, în topul primei pagini, se promova intens o transmisiune video aparte: disputa dintre două echipe asiatice pe tărâmul jocului League of Legends. Curiozitatea m-a împins să deschid ferestruica strident colorată. Nu mică mi-a fost mirarea să văd că, pe lângă ”atleții” principali, în sala ce găzduia întrecerea cibernetică se aflau alte mii de persoane: spectatori neutri, galerii pătimașe, o armată de arbitri, stewarzi, ba chiar și majorete. Tot tacâmul!

• De League of Legends mai auzisem. Știam că e un joc de strategie role-playing, asemănător cu Diablo sau WoW (alte peripeții electronice care, la debutul lor, m-au ținut prizonier destule ore). Dar niciodată nu l-am instalat să văd exact despre ce e vorba. Așa că am perseverat, uimit fiind de atrupamentul sus menționat:

Primul lucru pe care l-am făcut (și singurul demn de a fi subliniat aici) după download-ul de rigoare și alcătuirea unui cont personal a fost să trec în revistă personajele în pielea cărora intră (am observat, cu mare ardoare) omul în carne și oase. Peste 130 de arătănii bizare, băieți musculoși și războinice reprezentați printr-o grafică destul de nouăzecistă (ca să nu zic mediocră) ce nu mi-au transmis vreun sentiment de aventură, de univers fantastic copleșitor, ci de vacuitate. Cu o excepție: eroina Kai’Sa. Originala carte de vizită deep purple (<- link-ul imaginii) a fetei, despre care suntem anunțați (biografic) că s-a convertit accidental la misiuni vindicative, are acel ceva feminino-misterioso-combativ din coperta romanului fantasy Războaiele Lumii Pământene de Licia Troisi. Însă dincolo de tonalități sau de melanjul complet ficțiune-frumusețe umană reală, mi s-a părut foarte interesant cum pictorii au reușit cu un foarte mic amănunt să evidențieze farmecul autentic în peisajul imaginativ: clavicula!

• Iar sensibilitățile, deci comportările perceptibile, trezite de incursiunea prin League of Legends mi-au reamintit problemele dialecticii digitale ridicate în cadrul altei creații animate: Sword Art Online, realizare serial unde accentul cade pe știința cogniției și pe marile teorii etice (utilitarismul milian, imperativele kantiene etc.) aplicate într-un joc video febril-mortifer, sau cum ar fi ca existența viitorului teluric să se decidă mecatronic în păduri-pixel pline de monștri letali? Fară posibilitate de respawn/închiderea pariului cu viața!

• În noaptea asta, dacă tot zicea Dostoievski, apelând la Iisus Hristos, că frumusețea va salva lumea (că barem va ființa cumva), mi-am propus să retrăiesc câteva secvențe reprezentative pentru SAO, dar, spre bucuria mea, am aflat că oferta nu se mai limitează doar la cele două sezoane publicate între 2012-2014 (plus un lung metraj de sine stătător). Mișto cadou de Crăciun! Oarecum neașteptat, în această toamnă s-a hotărât ecranizarea volumelor manga rămase neexplorate, continuându-se povestea și sub formă audio/video. Lansarea filmului a coincis cu o alta: noul single LiSA, folosit pe post de întâia copertă muzicală a noului design A-1 Pictures bazat pe scrierile lui Reki Kawahara, denumit Adamas.

LiSa face parte din categoria artiștilor care exprimă fără ocolișuri abnegația japonezilor de a prinde din urmă occidentul, efort manifestat dinamic cu precădere în ultimii aproximativ 20 de ani; niponii dau prezentului o uriașă industrie/dorință muzicală ce iese în evidență la nivel internațional, nu doar prin importul masiv (am mai spus cu altă ocazie că Japonia era – și poate încă e – a doua piață rock de desfacere, după SUA), ci și prin export. Iar pentru ca dezvoltarea pe toate planurile să aibă loc, pentru ca atenția generală să fie captată, s-au accesat modele, s-a împrumutat, pași oarecum firești în situația unei zone decalate (efectele celui de-al Doilea Război Mondial, conservatorismul exagerat etc.). În consecință, s-a născut (și) LiSA, un fel de Avril Lavigne cu ochi ceva mai oblici.

Stilul difuzat prin intermediul Risei Oribe (numele adevărat al cântăreței LiSa) se poate încadra generic în zonele punk-rock-j-pop. Măcar pâna la Adamas, piesă ce nu face rabat de la stilul ei obișnuit, dar care amplifică sound-ul în raport cu materialele anterioare: influențele Babymetal! Probabil, timbrul vocal – analog Suzuka Nakamoto – a trezit suspiciunea abordării metodei greutății; la urmei urmei, BM este exponantul principal sonor japonez în afara granițelor proprii (de exemplu, proiectul respectiv a doborât recordul de vânzări în cadrul SSE Arena, Wembley, Anglia); dacă așa s-a obținut marele succes…

Acum, deși Adamas conține doze de Syncopation ori Ii Ne (melodii Babymetal), ea totuși nu are complexități (niciun instrument solo). Însă are variație, genurile (de la heavy metal, punk sau progresiv, până la rap, dubstep, dance ori R&B) fiind asamblate simplu tocmai din dorința de aerisire. Conceptul LiSA nu și-a setat niciodată borne (prea) erudite, ci muzică sinceră, de radio, cu respect pentru teoria portativului (spre deosebire de Avril). Asta se întâmplă și în recentul firet.

This world is changing… we decide into what – Kai’Sa

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s